mentas
 
نویسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است

از متداول ترین موارد ممکن برای داشتن احساس ناخوشایند گزگز در اندام تحتانی تان ذکر شده است:

دیابت
علت احتمالی گزگز انگشتان پا می تواند دیابت باشد. دیابت یک اختلال مزمن بوده که با مقدار زیاد سطح قند در سیستم بدن مشخص می شود. این عارضه بر توانایی بدن در استفاده از قند به منظور کسب انرژی تأثیر می گذارد. داروهای تعیین شده برای استفاده بیماران دیابتی ممکن است بر هماهنگی و عملکرد صحیح اعصاب تأثیر بگذارد و در نتیجه باعث ایجاد آسیب به دلیل فشار بر اعصاب گردد. از مشاوره با پزشک می توان اطمینان حاصل کرد که علت احتمالی گزگز انگشتان پا مشکل دیابتی و قند خون نخواهد بود.

بیماری های مفصلی
چندین نوع بیماری مفصلی وجود داشته که می تواند انگشتان پای شما را تحت تأثیر قرار داده و از این رو منجر به گزگز انگشتان پا شود. این نوع بیماری ها دلایل و نشانه های خاص خود را دارند، بنابراین، در صورت عدم وجود علائم، بی حس شدن و گزگز انگشتان پا ممکن است به دلیل بیماری های مفصلی زیر در انگشتان پا باشد:

آرتروز
نقرس
روماتوئید
نوروپاتی
این واژه یک اصطلاح کلی برای مشکلات عصبی می باشد. وقتی این وضعیت بر عصب خارج مغز و نخاع تاثیر می گذارد، متخصصان پزشکی آن را نوروپاتی محیطی می نامند. در بسیاری از شرایط، هنگامی که عصبی که اطلاعات حیاتی را از پاها به مغز می رساند تحریک شده و یا زخمی و آسیب دیده گردد، احساس سوزش و گزگز یا بی حسی ممکن است روی پا و همچنین انگشتان پا احساس شود. بسیاری از شرایط بوده می توانند منجر به نوروپاتی شوند، شرایط معمول عبارتند از:

عارضه گیرافتادگی عصب – ریشه عصب هنگام خارج شدن از نخاع فشرده می شود.
نوروپاتی دیابتی – پس از دیابت طولانی مدت یا درمان نشده رخ می دهد.
مصرف بیش از حد الکل
مشکلات ستون فقرات
مشکلاتی در ستون فقرات که هنگام خارج شدن اعصاب از نخاع بر روی آن ها تأثیر می گذارد، می تواند باعث بی حس شدن و گزگز پا شود. دو علت شایع عبارتند از:

فتق دیسک
این عارضه که با اسم دیسک لغزنده نیز شناخته می شود، می تواند باعث بی حسی پا شده و یک یا هر دو پا را تحت تأثیر قرار دهد. وقتی یکی از دیسک های ستون فقرات تحت فشار زیادی قرار می گیرد باعث ورم و بالاآمدگی و فشار بر روی عصب مجاور می شود. این امر غالباً همراه با کمردرد است که این درد می تواند به ساق پا منتقل شده و باعث ضعف و گزگز شدن در ناحیه پا گردد. علائم هنگام خم شدن به جلو و یا سرفه و عطسه نیز بدتر می شود.

تنگی مجرای نخاعی
این عارضه زمانی اتفاق می افتد که باریک شدن کانال نخاعی به اعصاب فشار وارد می کند. این امر اغلب باعث بی حسی هر دو سمت پا می گردد که هنگام خم شدن به جلو بهبود می یابد.

اصطکاک و سایش به علت پوشیدن کفش نامناسب
این عامل یکی از بارزترین علل گزگز انگشتان پا می باشد. پوشیدن کفش نامناسب در هنگام راه رفتن، به پاها فشار وارد می کند. این عامل فشار زیادی را به انگشتان پا وارد می کند که ممکن است در نهایت باعث ناراحتی و در معرض آسیب قرار گرفتن برخی از بافت ها شود. در این حالت، اعصاب آسیب دیده و در نتیجه باعث گزگز انگشتان پا می شود. برای جلوگیری از اتفاق افتادن چنین عارضه ای، توصیه می گردد کفشی بپوشید که باعث اذیت و ناراحتی پایتان در هنگام راه رفتن یا انجام تمرینات نشود.

سوختگی
علت احتمالی دیگر گزگز انگشتان پا می تواند سوختگی باشد. که می تواند به هر دلیلی این سوختگی ایجاد شده باشد، مانند افتادن یک جسم داغ روی انگشتان پایتان و ایجاد زخم هایی را که بافت های داخلی را در معرض خطر قرار می دهد. اعصاب، به دلیل تغییرات شدید ناگهانی دما، ممکن است آسیب ببیند در نتیجه عملکرد نامناسبی داشته باشند. اگر زخم ها به خوبی رسیدگی و درمان نشوند، ممکن است عفونت ایجاد شود و شرایط و درد سخت تری نسبت به درد ناشی از آسیب طبیعی ایجاد گردد. در حالت سوختگی، مسکن ها یا آنتی بیوتیک ها می توانند درد را تسکین داده و به بهبود آن کمک کنند.

قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی مضر
مواد سمی در رشد ناسالم فرد تاثیر بسیار زیادی می توانند داشته باشند. هنگامی که ترکیبات شیمیایی، یا از طریق بلع یا از طریق نفوذ از سطح پوست، وارد بدن می شوند، ممکن است باعث تحریکاتی شده و بنابراین به بافت های داخلی بدن مانند انگشتان پا آسیب می رساند. از این رو باعث ایجاد ناراحتی در تمام ناحیه پا می گردد، زیرا انتقال اطلاعات عصبی بین انگشتان پا و مغز تحت تأثیر قرار می گیرد. این عامل قطعاً منجر به احساس گزگز در انگشتان پا خواهد شد. تجویز پزشک می تواند به شما در کاهش تحریکات ناشی از مواد شیمیایی آلرژیک کمک کند.

آسیب انگشتان پا
گزگز انگشتان پا ممکن است در نتیجه آسیب و جراحات باشد. هنگامی که بافت های انگشتان پا آسیب دیده و در معرض محیط خارجی قرار می گیرند، احتمال دارد زخم های باز، محیط و شرایط مناسبی را برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم کند. بنابراین باکتری ها باعث عفونت هایی می شوند که خارش در زخم ها را در پی خواهد داشت. اگر این زخم ها به خوبی درمان نشود، ممکن است کم کم بافت چرکی تشکیل شده و به دنبال آن فرد، یک احساس گزگز در انگشتان پای خود را تجربه کند. در این حالت، آنتی بیوتیک ها می توانند به تسکین درد کمک کنند.

اختلال سیستم گردش خون
این نیز عامل دیگری است که می تواند منجر به عارضه گزگز انگشتان پا شود. دو نوع اختلال گردش خون وجود دارد که می تواند منجر به گزگز انگشتان پا گردد: مشکل شریانی (جریان خون محدود شده است) و مشکل وریدی (خون دارای اکسیژن کم، از طریق رگ ها به قلب برمی گردد).

اختلال شایع شریانی، یک بیماری شریانی محیطی است. از طرف دیگر، مشکلات وریدی شامل ترومبوز سیاهرگی عمقی (انعقاد خون سیاهرگ) و رگ های واریسی است. عارضه دیگری که واسکولیت (التهاب عروق) نامیده می شود بیماری دیگری بوده که باعث التهاب رگ ها و شریان ها می گردد. تمام شرایط ذکر شده در اینجا می توانند باعث داشتن احساس گزگز در بسیاری از قسمت های بدن از جمله انگشتان پا شوند.

مولتیپل اسکلروزیس (MS)
مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن بوده که بر اتصال عصبی اندام های بدن تأثیر می گذارد. این عارضه در واقع بیماری بوده که مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث ضعف، ناهماهنگی عضلانی، مشکلات تعادل و سایر عوارض می گردد.” علاوه بر این، میزان کارایی اعصاب محیطی تغییر می کند بنابراین ممکن است حس گزگز در انگشتان پا یا سایر قسمت های بدن احساس شود.

سرمای شدید
افرادی که در مکان هایی زندگی می کنند که محیط آب و هوای سرد و مرطوب دارد، بیشتر در معرض این اختلال هستند، اگرچه ممکن است این بیماری در هر شخص دیگری رخ دهد به شرطی که انگشتان پا در معرض شرایط بسیار سرد قرار بگیرند. سرما باعث بی حس شدن انگشتان پا می شود و این بر روند طبیعی فعالیت های متابولیک بدن تأثیر می گذارد. همچنین ممکن است اعصاب محیطی آسیب ببینند که منجر به احساس گزگز شدن و بی حسی می گردد.

سایر دلایل
جدا از دلایل بالا، دلایل دیگر گزگز انگشتان پا عبارتند از:

کمبودهای تغذیه ای یا ویتامین B
بیماری هایی مانند HIV و سکته مغزی
کم کاری تیروئید
لوپوس اریتماتوس سیستمیک (SLE) – (گونه‌ ای از انواع بیماری‌های خود ایمنی است که در آن سیستم دفاعی بدن، علیه ارگان‌ها و بافت‌های پیوندی خودی عمل کرده و به ‌آن‌ها آسیب می‌رساند. زنان در مقابل این بیماری ده‌ برابر بیشتر از مردان آسیب‌پذیرند. این بیماری اغلب پوست و چندین اندام داخلی را درگیر می‌کند)
سارکوئیدوز – (یک بیماری با علت ناشناخته بوده که در آن التهاب در گره‌های لنفاوی، ریه‌ها، کبد، چشم‌ها، پوست و دیگر بافت‌ها رخ می‌دهد)
سندرم گیلن باره – (Guillain-Barre syndrome – فلج موضعی چندین دسته از عضلات که به ‌دلیل نامعلومی پس از برخی عفونت‌های ویروسی و واکسن پیش می‌آید)
جراحت ناشی صدمات الکتریکی
علائم
علائم گزگز انگشتان پا
علائم مختلفی وجود داشته که با گزگز انگشتان پا همراه است. این علائم با توجه به علت اختلال، تعیین می شود. این علائم می توانند به خودی خود از بین رفته و یا دوباره ادامه پیدا کنند. بیایید نگاهی به علائم زیر بیندازیم.

درد
بی حسی
مشکلاتی در راه رفتن
قرمز شدن انگشتان پا
تورم و تاول
حساسیت های شدید هنگام لمس انگشتان پا
خستگی عضلانی
نوسانات حواس
گزگز و حس سوزن سوزن شدن انگشتان پا نیز می تواند در کنار سایر علائم شدید و البته علائم تهدید کننده زندگی یعنی سکته مغزی نیز رخ دهد. بنابراین این عارضه و شرایط را طبیعی در نظر نگیرید. دلیل شکل گیری آن بسیار متنوع می باشد. همچنین عاقلانه است که ذکر این مورد را فراموش نکنیم که، حس گزگز و گرمای انگشتان پا نیز می تواند عوارض خاصی ایجاد کند و این موارد عبارتند از:

آسیب دائمی عصب
آسیب مغزی
از دست دادن پا
تشدید علائم موجود
تشخیص
در طی مراحل تشخیص گزگز انگشتان پا، ممکن است لازم باشد پزشک سوالات خاصی را از شما بپرسد. وی علاوه بر بررسی علائم زمینه ای موجود، ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد:

چه مدت حس گزگز شدن در انگشتان پای خود را داشته اید
آیا از عارضه دیابت رنج می برید یا خیر
آیا احساس گزگز شدن، در یک انگشت پا حس می شود و یا در چند انگشت پا
آیا از داروی خاصی استفاده می کنید
نوع کفشی که استفاده می کنید چیست
علائم تجربه شده دیگر در میان سوالات پرسیده شده چیست
تمام این سوالات با هدف تعیین علت اصلی دقیق گزگز انگشتان پا شما انجام می گیرد. البته درمان های دارویی و خانگی وجود داشته که می تواند از گزگز انگشتان پا جلوگیری به عمل آورده و یا این عارضه را تسکین یا معالجه کند.

درمان گزگز انگشتان پا
درمان گزگز انگشتان پا
شرایط مختلفی وجود داشته که باعث بی حسی در پا و انگشتان پا می شود. این مشکل اغلب با احساس گزگز همراه است. این امر همچنین می تواند بسیاری از علائم جدی را ایجاد کند. بنابراین اگر نمی خواهید توانایی راه رفتن شما تحت تأثیر قرار گیرد، مهم است که راهی برای مقابله با بی حسی انگشتان پای خود پیدا کنید. علاوه بر این، این بی حسی می تواند دلیل شکل گیری یک بیماری بسیار جدی تر باشد. ادامه متن را خوانده تا با روش های بهبود بی حسی پا و انگشتان پا آشنا شوید.

تحرک داشتن
نشستن یا ایستادن به مدت طولانی در یک مکان باعث بی حسی می شود. بنابراین، برای خلاص شدن از این مشکل، ضروری است که گردش خون در پا را تحریک کنید. همچنین می توانید کمی پیاده روی کرده و یا حتی هنگام نشستن پای خود را به اطراف حرکت دهید.

ورزش منظم نه تنها می تواند شما را از شر گزگز انگشتان پا خلاص کند بلکه در وهله اول از بی حسی نیز جلوگیری خواهد کرد. شما باید برخی فعالیت های بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
برای جلوگیری از بی حسی انگشتان پا، باید تمرینات با فشار کمتر مانند دوچرخه سواری و شنا را نیز امتحان کنید.
تغییر موقعیت بدنی
اگر نمی خواهید بی حسی در پاهایتان شکل گیرد، پس برای مدت طولانی روی پاها ننشینید. علاوه بر این، لازم است که برای افزایش جریان خون، پاهای خود را مرتباً بلند کنید.

کفش و جوراب نامناسب و بیش از حد تنگ نپوشید
اگر کفش یا جوراب تنگ می پوشید، پس نباید از بی حسی در ناحیه پایتان شاکی باشید! بهتر است کفش جادارتر و جوراب راحت پوشیده تا خون در ناحیه پایتان جریان بهتری داشته باشد.

از طرفی اگر کفش پاشنه بلند یا کفش کوچک و تنگ می پوشید، باز هم امکان دارد بی حسی را در پا و انگشتان پای خود تجربه کنید. بنابراین، شما باید کفش های مناسبی را انتخاب کرده که مناسب پایتان باشد. با گذاشتن یک جفت کفی کفش مناسب هم می توانید راحت تر باشید.

ماساژ پا
با ماساژ دادن ناحیه بی حس شده پای خود، می توانید گردش خون را در این قسمت افزایش داده تا بی حسی موضعی از بین برود.

برای گرم کردن پاها از پد گرم شده استفاده کنید
وقتی در معرض سرما قرار می گیرید نیز می توان حس گزگز شدن و بی حسی را در پا و انگشتان پای خود تجربه کنید. بنابراین، دلیلی وجود نداشته که برای جلوگیری از این بی حسی و گزگز شدن، پاهای خود را گرم نگه ندارید.

عارضه دیابت خود را مدیریت کنید
موثرترین راه برای جلوگیری از مشکلات گردش خون و نوروپاتی، کنترل سطح قند خون تان است. بنابراین، تهیه یک برنامه درمانی با کمک پزشک متخصص ضروری می باشد.

چند بار در سال از دستگاه قند خون برای بررسی میزان گلوکز خون خود استفاده کنید.
از یک رژیم غذایی سالم و متعادل از جمله سبزیجات، لوبیا، میوه ها، ماهی، غلات کامل، و لبنیات کم چرب استفاده کنید. در عین حال از خوردن برخی غذاهای دیگر به عنوان مثال کلوچه (شیرینی جات) و نوشابه خودداری کنید.
اگر سیگاری هستید، بهتر است از پزشک خود برای ترک سیگار کمک بگیرید زیرا سیگار کشیدن می تواند وضعیت فعلی شما را بدتر کند.
از محصولات طراحی شده برای مراقبت از پای (افراد) دیابتی استفاده کنید. برای کاهش بی حسی می توانید از شلوارهای تنگ طبی و یا جوراب های بلند (که یا تا زانو و یا تا مچ پا می رسد) استفاده کنید. همچنین، محتویات شامل کپسایسین (این ماده در فلفل‌های تند سبز و قرمز یافت می‌شود) برای رفع بی حسی بسیار خوب است.
کاهش وزن
دلیل دیگر بی حسی، می تواند وزن اضافی باشد. بنابراین، باید نکاتی درباره کاهش وزن سالم دریافت کنید. علاوه بر این، شما همچنین می توانید با کاهش وزن، فشار خون خود و به طبع بی حسی را نیز کاهش دهید.

از پزشک خود در مورد روش های درمانی جایگزین مشورت بگیرید
تمدد اعصاب (آرامش) و درمان بیوفیدبک (روش کنترل حالات روحی و عاطفی مثل دلواپسی و افسردگی از طریق تعدیل اعمال غیرارادی مثل فشار خون و تپش قلب به کمک ابزار الکترونیکی) مزایای زیادی برای درمان بی حسی پا ناشی از دیابت در فرد خواهد داشت.

مکمل های ویتامین مصرف کنید
به دلیل کمبود ویتامین B12 یا ویتامین های دیگر ممکن است بی حسی در ناحیه پا و انگشتان پا را تجربه کنید. مصرف مکمل های توصیه شده برای جبران کمبود ویتامین مهم می باشد.

در شرایط مزمن دارو مصرف کنید
می‌توان بی حسی و گزگز شدن ممتد پا و انگشتان پا را به عنوان نشانه ای از بیماری های جدی تر مانند آرتروز، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، بیماری لایم (که توسط کنه سرایت داده می شود) و بسیاری از عارضه های دیگر قلمداد کرد. بنابراین، برای کاهش بی حسی در پا و انگشتان پا، از داروهای خاص برای درمان شرایط زمینه ای استفاده می شود.
منبع : https://orthosis-prosthesis.com/

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ ] [ ۰۴:۰۳:۳۰ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By 123blog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب